Een goede klantenservice, 5 onmisbare aspecten.

Klanttevredenheid is enorm belangrijk, zeker anno 2022. Mensen kunnen reviews achterlaten en meningen vormen over een bedrijf. Een goede klantenservice is een belangrijk deel van de algehele klanttevredenheid. In deze blog benoemen we 5 onmisbare aspecten van een goede klantenservice. 

1. Snelheid

De snelheid van het reageren op een klant is zeer belangrijk. Het kan de relatie met een (potentiële) klant namelijk maken of breken. De snelheid van reageren is een van de grootste invloeden op klant(on)tevredenheid. Je kent het wel, je belt een klantservice op met een dringende vraag en hangt vervolgens 30 minuten aan de lijn. Wel een leuk muziekje om je te vermaken natuurlijk. Wil je dus de kwaliteit van een klantenservice verbeteren? Dan is het goed om eens te kijken naar de snelheid van het opnemen van de telefoon, beantwoorden van mails of het reageren op een chatbericht.

2. Wees transparant

Transparant zijn naar je klant is enorm belangrijk. Wanneer een klant bijvoorbeeld vraagt hoe het zit met een bestelling, wees dan zo duidelijk mogelijk. Wachten op een product of dienst is voor een klant namelijk een stuk minder frustrerend als ze de reden van de vertraging kennen. Laat ook weten dat je er als bedrijf alles aan doet om het product zo snel mogelijk bij de klant te krijgen, zo ”rek” je het geduld van de klant.

3. Toegankelijkheid

Stel je voor, je hebt een dringende vraag over een product of dienst. Je gaat naar de site van het desbetreffende bedrijf en het enige dat je vindt is een pagina met veelgestelde vragen, hoe frustrerend is dat? Hierom is een goede en duidelijk contactpagina essentieel voor een goede website. Ook dit is een stukje klantenservice. Het is belangrijk om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken om met je bedrijf in contact te komen. Ook de opties om in contact te komen zijn belangrijk. Een goede contactpagina bevat een telefoonnummer, een e-mailadres, sociale media gegevens en soms ook een chatfunctie.

Custom connect

4. Toon medeleven

Misschien erg logisch, het tonen van medeleven is belangrijk bij een goede klantenservice. Denk mee met de klant en laat ook blijken hoe vervelend je het vindt voor de klant wanneer een bepaald product of dienst bijvoorbeeld niet naar wens is. Dit zorgt ervoor dat de klant het gevoel heeft dat hij of zij bij je terecht kan met de klacht.

5. Vriendelijkheid

Logisch, wees vriendelijk. De klant is nog dezelfde dag overgestapt naar de concurrent als je onvriendelijk doet aan de telefoon. Denk mee met de klant, biedt oplossingen aan en wees transparant in je werkwijze.

 

Denk jij dat je geschikt bent voor de klantenservice? Wij van Custom Connect hebben verschillende vacatures open staan in zowel de klantenservice als de sales, bekijk ze hier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest